دستکش وینیل برای استفاده پزشکی: آیا ایمن است؟

استفاده از تجهیزات کامل محافظ شخصی (PPE) برای اطمینان از ایمنی شما، به ویژه در مراقبت های دندانی و پزشکی بسیار مهم است. دندانپزشکان و پزشکان برای ارائه یک تشخیص دقیق و دقیق باید نزدیک شوند. از این رو پوشیدن دستکش و تعویض آن بعد از هر بیمار ضروری است. با این حال، همه دستکش های یکبار مصرف یکسان نیستند.

 

 

برخی از مواد، مانند دستکش های لاتکس، ممکن است برای معاینه ایده آل نباشند یا باعث واکنش های آلرژیک شوند. برای اطمینان از ایمنی خود و بیمارتان، برای هر مشتری دستکش وینیل بپوشید و دستان خود را به طور کامل بشویید. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا دستکش های وینیل برای استفاده پزشکی بی خطر هستند.

دستکش های وینیل چیست؟

مانند دستکش های نئوپرن و دستکش های نیتریل، دستکش های وینیل از یک پلیمر مصنوعی ترکیب شده با نرم کننده ها و PVC (نوعی افزودنی به نام پلی وینیل کلراید) ساخته می شوند. در نتیجه، دستکش‌های وینیل گاهی از دستکش‌های لاتکس استحکام کمتری دارند، اما اگر شما یا بیمارتان به لاتکس حساسیت داشته باشید، ایمن‌تر هستند.

این نوع دستکش کمتر یا غیرمعمول باعث ایجاد حساسیت پوستی می شود. افرادی که هنگام پوشیدن دستکش های وینیل دچار سوزش پوستی می شوند ممکن است به دلیل کمبود تهویه و تعریق باشد. این کهیر تماسی نامیده می شود که فقط موقتی و خفیف است. دستکش های وینیل ضد آب هستند. از این رو، آنها فاقد تهویه هستند و نمی توان آنها را برای مدت طولانی پوشید.

با پوشیدن آسترهای پارچه ای برای جذب عرق می توانید به راحتی از این امر جلوگیری کنید.

دستکش های وینیل کشش کمتری دارند و محافظت محدودی ارائه می دهند. وقتی دستکش‌های وینیل کشیده می‌شوند، مولکول‌ها نیز کشیده می‌شوند و حفاظتی که ایجاد می‌کند به خطر می‌افتد.

این نوع دستکش ها برای کارهای غیر خطرناک و محیط های کوتاه مدت ایده آل هستند. در نتیجه، دستکش‌های وینیل معمولاً در صنایع تولید و تولید مواد غذایی و نوشیدنی استفاده می‌شوند. بهترین انتخاب برای مصارف خانگی و تجاری هستند که نیاز به استفاده مکرر و تعویض دارند.

علاوه بر این، دستکش های یکبار مصرف وینیل محافظت در برابر رنگ ها، مواد شوینده و مایعات و مایعات بدنی کم خطر را ارائه می دهند. اگر پزشکان یا پزشکان معاینات کم خطر را انجام دهند، اگر دستکش لاتکس یا دستکش نیتریل نداشته باشند، می توانند از دستکش وینیل استفاده کنند.

با این حال، مزیت اصلی دستکش های وینیل مقرون به صرفه بودن و خاصیت ضد الکتریسیته ساکن است.
چه نوع دستکش هایی توسط پزشکان استفاده می شود؟
پزشکان معمولا از دستکش های یکبار مصرف مانند دستکش نیتریل و دستکش لاتکس استفاده می کنند.

بسیاری از پزشکان از دستکش های لاتکس طولانی تر از سایر انواع دستکش استفاده کرده اند. این به این دلیل است که لاتکس لاستیک طبیعی یک ماده طبیعی و در دسترس است. آنها انعطاف پذیر، بادوام و راحت برای پوشیدن هستند. یعنی اگر شما و بیمارتان حساسیت به لاتکس یا پوست حساس ندارید.

در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا متخصصان دندانپزشکی و پزشکی معمولاً از دستکش های لاتکس استفاده می کنند:

مهارت و راحتی برتر: دستکش های لاتکس درجه پزشکی مانع از لمس و حساسیت های لمسی پزشک نمی شوند و برای روش های پزشکی و جراحی عالی هستند.
مقاومت شیمیایی: لاتکس معمولاً در برابر بازها، اسیدها و مواد شیمیایی مانند ید، کلر و فرمالدئید مقاوم است.
مقاومت در برابر سوراخ شدن: دستکش های لاتکس سنگین عمر طولانی تری دارند و بسته به ضخامتشان مقاومت در برابر سوراخ شدن دارند.
تاییدیه FDA : FDA ایالات متحده کلیه تجهیزات محافظ شخصی از جمله دستکش های لاتکس را تنظیم می کند.
در حالی که دستکش های نیتریل مقاومت و راحتی بیشتری در برابر سوراخ شدن دارند. آنها راحت تر حذف می شوند و نیازی به خرید نسخه های پودری نخواهید داشت. نیتریل یک لاستیک مصنوعی است که دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به لاتکس دارد.

در اینجا برخی از مزایای استفاده از دستکش نیتریل برای اهداف دندانپزشکی و پزشکی آورده شده است:

محافظت عالی از بیماری زا: دستکش های جراحی نیتریل ضخیم تر هستند و محافظت بهتری در برابر عوامل بیماری زا از مایعات بدن، خون یا مایعات ایجاد می کنند.
مقاومت در برابر سوراخ شدن بهتر: دستکش های نیتریل می توانند تا 4 برابر بیشتر از لاتکس مقاومت در برابر سوراخ شدن داشته باشند.
پوشیدن راحت: این نوع دستکش‌های جراحی یکبار مصرف راحت‌تر هستند و می‌توان ساعت‌ها از آن استفاده کرد.
حساسیت لمسی بالا: این دستکش های طبی مانع از احساس و مهارت پوشنده نمی شود.

چه چیزی دستکش های وینیل را برای استفاده پزشکی ایمن می کند؟

دستکش های وینیل چندان بادوام، ضخیم و برای استفاده راحت نیستند. با این حال، برخی از متخصصان دندانپزشکی و پزشکی هنوز استفاده از آنها را در وظایف و محیط های خاص ترجیح می دهند. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا دندانپزشکان و پزشکان هنوز از دستکش وینیل استفاده می کنند.