الکل ها (دارو)

الکل ها به اشکال مختلف در پزشکی به عنوان ضد عفونی کننده ، ضدعفونی کننده و پادزهر استفاده می شوند .  الکل های اعمال شده روی پوست برای ضد عفونی کردن پوست قبل از سوزن زدن و قبل از جراحی استفاده می شود . آنها ممکن است هم برای ضد عفونی کردن پوست فرد و هم به عنوان ضدعفونی کننده دست ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی استفاده شوند.  همچنین می توان از آنها برای تمیز کردن سایر نواحی  و در دهان شویه ها استفاده کرد . از طریق دهان یا تزریق در وریداتانول برای درمان مسمومیت با متانول یا اتیلن گلیکول زمانی که فومپیزول در دسترس نیست استفاده می شود.

الکل هایی که مورد استفاده بیمارستان ها قرار می گیرد چندان آسیبی به بدن نمی رسانند اما بهر است احتیاط کرد بنابراین بهتر است از لباس های پوشیده اسفاده کنید اسکراب زنانه آستین کوتاه گزینه مناسبی می باشد و برای آستین ما به شما آستین یکبار مصرف نایلونی را معرفی می کنیم.

بیشتر بخوانید: رول روتختی بیمارستانی

عوارض جانبی الکل های اعمال شده روی پوست شامل تحریک پوست است.  باید مراقب الکتروکوتر باشد ، زیرا اتانول قابل اشتعال است .  انواع الکل مورد استفاده شامل اتانول ، اتانول دناتوره شده ، 1-پروپانول و ایزوپروپیل الکل است .  الکل ها در برابر طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها موثر هستند، اگرچه هاگ ها را غیرفعال نمی کنند .  غلظت 60 تا 90 درصد بهترین عملکرد را دارد.

الکل در اوایل سال 1363 به عنوان یک ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار گرفت، با شواهدی مبنی بر تایید استفاده از آن در اواخر دهه 1800 در دسترس قرار گرفت.  در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار دارد .  فرمول‌های تجاری ضدعفونی‌کننده دست یا با سایر عوامل مانند کلرهگزیدین در دسترس هستند

کاربردهای پزشکی

از الکل ها برای ضدعفونی کردن پوست قبل از سوزن زدن و قبل از جراحی استفاده می شود . آنها ممکن است هم برای ضد عفونی کردن پوست فرد و هم دست های ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی استفاده شوند.  همچنین می‌توان از آن‌ها برای تمیز کردن مناطق دیگر،  و در دهان‌شویه‌ها استفاده کرد . 95٪ اتانول ABV در زمینه پزشکی به عنوان Spiritus fortis شناخته می شود.

مصرف خوراکی یا تزریق در رگ اتانول برای درمان مسمومیت با متانول یا اتیلن گلیکول زمانی که فومپیزول در دسترس نیست استفاده می شود .

علاوه بر این، اتانول مطلق به عنوان یک ماده اسکلروزانت در اسکلروتراپی استفاده می شود. اسکلروتراپی “در درمان پلورال افیوژن های ساده، ناهنجاری های عروقی، لنفوسیت ها و سروماها” استفاده شده است.

مکانیسم 

اتانول، هنگامی که برای سمیت استفاده می شود، با سایر الکل ها برای آنزیم الکل دهیدروژناز رقابت می کند ، متابولیسم را به مشتقات آلدهید سمی و کربوکسیلیک اسید کاهش می دهد و اثرات سمی جدی تر گلیکول ها را برای متبلور شدن در کلیه ها کاهش می دهد .